A tanösvény kialakításának története

A tanösvény elképzelése már az ezredfordulón megfogalmazódott Halásztelek Önkormányzatának vezetőiben, ám a kivitelezésről csak 2018-ban született döntés. Idő közben Bakó Gábor környezetrekonstrukciós tervei váltották föl a csupán a Kisgyár utcai vízmű emlékre és helytörténeti táblákra épülő koncepciót, ám az ipartörténeti jelentőségű emlék (az öntözőcsatorna agyagtöltése, illetve a gépház rom) továbbra is a tanösvény koncepciójának bemutatásra érdemes része maradt. 2018 augusztusáig az eredeti elképzelés a Gáton túli terület visszaerdősítésére, illetve a környezeti adottságok (például talajviszonyok, vegetáció) szempontjából ideális területekkel történő tervezésre épült (1. ábra).

1. ábra Az eredeti elképzelés vázlata

A kezdeti terveket felülírták a tulajdonviszonyok, és amikor Halásztelek Város Önkormányzata engedélyezte, hogy az önkormányzati tulajdonú nyugati külterületi területek egy részén létrehozzuk a tanösvényt az ismertetett elveknek megfelelően (a termőhelyen korábban jellemző, őshonos vegetáció rekonstrukciója, az élőhelyek helyreállítása, gyurgyalag és partifecske költőtelep áthelyezése a szemétlerakóból, illetve a környék nevezetességének táblával ellátott állomáspontokon történő bemutatása), a projektet Bakó Gábor irányításával újratervezte a Szent István Egyetem Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszéke (2. ábra).

2. ábra Részlet a Tanösvény kivitelezési terveiből

A Tanösvény első állomása és egyben legnagyobb attrakciója a partifecskék és gyurgyalagok számára létesítendő mesterséges partfal és madármegfigyelő hely (3. ábra), ahol a madarak zavarása nélkül lehet távcsővel szemlélődni és fényképezni. A létesítmény elkészítését és a további (078/8, 14,20,26,33 hrsz-ú) ingatlanok tanösvény célú átalakítását a Duna Ipoly Nemzeti Park, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság, a Vízművek, a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatalának Környezet- és Természetvédelmi Főosztálya, Zöldhatóság írásos engedélyei, valamint az Önkormányzat területhasználati és anyagi hozzájárulása (gépi földmunka, kerítés) alapján közösségi összefogással elkezdtük.

3. ábra Az első állomáspont látványterve Zsoldos Márton festményén

A munkálatok előkészítéseként az Önkormányzat elvégeztette a környezetszennyező keskenylevelű ezüstfák eltávolítását (4. ábra), majd szárzúzást végeztetett a tanösvény elejének otthont adó 078/8 helyrajzi számú területen (5. ábra). Utóbbi beavatkozás nem volt betervezve.

4. Az egyik terepi egyeztetés az előkészítésről az Önkormányzattal
5. A terület a beavatkozások megkezdése előtt, a gátról szemlélve (Bakó G.)

A következő lépés a makkok összegyűjtése volt Csepel-sziget szerte, a szigeten még megmaradt 20-30, az ősi erdőkből származó hagyásfák alól (6. ábra), majd a makkok elvetése volt (7. ábra), az őshonos kocsányos tölgyes rekonstruálása érdekében

6. a. Hagyásfa Makádon (Bakó Gábor)
6.b Makkgyűjtés környékbeli ősfáknál (Bakó Gábor)


7. A makkok elvetése és a partfal előkészítése (2018 szeptember– 2019 április)


Az előkészítő tanulmány (http://oko.uw.hu/Duna-menti_erdok-Bako-Koncz-Uzonyi-Csatho-Toth-Gober-Besnyoi2012.pdf) alapján végbement tölgyvetés és a vetési helyek kikarózása, illetve térinformatikai rögzítése (7. ábra) után következhetett a partfal munkagépi elkészítése (8. ábra).

8. A tölgymakkok eredete


9. A partfalnak és környékének kézi rendbetétele a gépi földmunkák után


10. A partfal a gépi földmunkák és kézi kiigazítás után, még a vadkerítés létesítése előtt (2019. 03. 26.)


11. Az első használatba vevő egy búbos banka volt
12. A vadkerítést a Pilisi Parkerdő Zrt. létesítette Halásztelek Város Önkormányzatának Földhasználati Hozzájárulása, a Duna Ipoly Nemzeti Park, a Zöldhatóság, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság, Árvízvédelmi és Folyógazdálkodási Osztály és a Vízművek hozzájárulásával. (Nagy Béla)

A kerítés sarokpontjainak koordinátái:
EOV: 643857.150 224744.050 (WGFS Lat/Lon: 47° 22′ 01.0057″ N, 18° 58′ 02.0709″ E
EOV: 643814.690 224683.550 (WGFS Lat/Lon: 47° 21′ 59.0451″ N, 18° 58′ 00.0501″ E
EOV: 643863.343 224645.367 (WGFS Lat/Lon: 47° 21′ 57.8103″ N, 18° 58′ 02.3709″ E
EOV: 643909.057 224703.303 (WGFS Lat/Lon: 47° 21′ 59.6879″ N, 18° 58′ 04.5469″ E

A madarak első hulláma 2019. május elején érkezett meg. A partfal birtokbavételét, a költőtelepek kialakulását követően tervezzük előkészíteni a tanösvény további állomás pontjait, amelyek a térség természetrajzát és történelmét mutatják be kültéri táblákon keresztül (13. ábra)

13. Oláh Kálmán festménye Magyarország első motoros gépi vízművének maradványairól, amely a Parlament vízművének ikertestvére és egyben a tanösvény utolsó állomása.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás